Aanbod voor scholen
Ouderavond, programma voor ouders, workshops voor leerlingen over motivatie, uitstelgedrag, faalangst, examenstress.

Ouderavond: hoe motiveer ik mijn puber?
Tijdens de ouderavond én het online programma leren ouders motivatieproblematiek van hun tiener tijdig te herkennen én om het op een effectieve, positieve en ondersteunende manier aan te pakken. Hier hebben het gezin én de school profijt van.
Elke ouder wil een goede ouder zijn, wil zijn tiener motiveren en stimuleren om zijn best te doen voor onder andere school. Tegelijk is het een zoektocht, want wat werkt nou eigenlijk echt?
→ Moet je er bovenop zitten? Moet je loslaten?
→ Hoe hou je de sfeer in huis prettig?
→ Hoe zorg je ervoor dat de school en ouders écht samenwerken?
→ Hoe zorg je ervoor dat er op tijd ingegrepen kan worden als het misgaat?








De ouderavond: Hoe motiveer ik mijn puber?
Tijdens een 1,5 uur durende interactieve presentatie leer ik ouders wat zij kunnen doen om hun tiener op een effectieve, ondersteunende én positieve manier te begeleiden rondom school(werk). In de presentatie deel ik op een luchtige, inspirerende, praktische én laagdrempelige manier veel herkenbare situaties voor ouders én krijgen ze praktische tips en tools die ze thuis direct kunnen toepassen om meer motivatie, rust en vertrouwen te creëren bij en met hun tiener.
Onderwerpen tijdens deze avond:
- Een motivatieprobleem is een gevolg, geen oorzaak.
- Twee verschillende type motivatieproblemen
- Hoe ontstaat en verdwijnt motivatie?
- De invloed van mindset (fixed- en growth mindset)
- Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van motivatieproblematiek?
- Wat kun je als ouder doen om je tiener te helpen?
- Wat is het belangrijkste in het contact met je tiener?
- Hoe creëer je meer bewustzijn bij je tiener?

Wat ouders zeggen:
Online programma “Positief motiveren doe je zo!”
Uit ervaring blijkt dat ouders heel veel waardevolle inzichten op doen tijdens deze interactieve ouderavond. De ene ouder beseft dat ze het helemaal niet zo slecht doen, terwijl een andere ouder juist tot het inzicht komt bepaalde dingen echt anders te willen gaan aanpakken. Met positieve energie en de ontvangen tips gaan ze naar huis.
In de praktijk lopen ouders er toch vaak tegenaan dat het lastiger is om hun aanpak te veranderen dan ze tijdens de ouderavond dachten. Ze willen zó graag dat de sfeer in huis gaat veranderen, meer ontspanning en positief contact met hun kind. Maar door hun gevoel onmacht rondom het gedrag van hun kind vallen ze al snel terug in het dreigen, straffen en dingen afpakken. Maar hoe krijg je het dan we echt voor elkaar?
Omdat ouders structureel tegen heel veel dezelfde dingen aanlopen als het gaat om het positief en effectief aanpakken van de motivatieproblematiek van hun tiener heb ik een online cursus voor ouders ontwikkeld. De school kan dit programma voor een vast bedrag inkopen voor ouders. De school heeft er verder geen omkijken naar, maar plukt er wel de vruchten van. De school ontvangt regelmatig een terugkoppeling van vragen die worden gesteld (anoniem) en merken dat ouders en school op een positievere en fijne manier samenwerken hierdoor.
In 3,5 maand tijd leren de ouders met behulp van 7 online modules alles over het positief motiveren van hun tiener én krijgen ze om de week een online meeting als groep. Ze horen elkaars worstelingen en kunnen vragen stellen over het gedrag van hun tiener.
Resultaten:
- Meer rust en minder onrust in huis én in de klas
- Positief contact tussen ouder en tiener.
- Meer begrip voor elkaar.
- Waardevolle gesprekken tussen ouder-tiener over school én andere zaken.
- Korte lijntjes tussen school-ouders, waardoor er snel geschakeld kan worden als dat nodig is. Hierdoor wordt er preventief gehandeld in plaats van reactief.
- De leerling komt weer beter in zijn vel te zitten, waardoor leren en presteren ook makkelijker gaat.
- De ouders hebben meer tools om hun kind te begeleiden op een effectieve en ondersteunende manier, waardoor er minder gedoe ontstaat in de klas.
- In de klas zien docenten een meer gemotiveerde en gedreven leerling.
- De cijfers gaan omhoog doordat er een betere samenwerking ontstaat tussen ouder, leerling, school.
In deze online cursus worden verschillende thema’s behandeld:
- Module 1: Waar gaat het mis?
- Module 2: Op weg naar meer contact met je puber
- Module 3: Batterijen die de motivatie beïnvloeden
- Module 4: De impact van je eigen opvoeding
- Module 5: Concentratieproblematiek, perfectionisme, uitstelgedrag, faalangst.
- Module 6: Je puber meer zelfverantwoordelijk maken, hoe doe je dat?
- Module 7: Samenwerken met school om je tiener optimaal te begeleiden
Ouders geven elke keer weer aan hoe fijn ze het vinden om met elkaar in gesprek te gaan over de motivatieproblematiek en uitdagingen rondom het opvoeden van een tiener. Als ze als ouder wat meer los kan laten en hun tiener dan gewoon uit zichzelf meer in beweging komt….Wat een verschil! Positief contact, gezelligheid, harmonie. Dit zorgt voor grote veranderingen in het gezin én op school. De leerling ontwikkelt meer zelfvertrouwen, verantwoordelijkheid én motivatie. En dat zorgt ook weer voor betere prestaties en groei.
.
Workshops voor leerlingen
e workshops zorgen voor veel herkenning, erkenning, bewustwording, zelfreflectie, eigenaarschap én motivatie. De leerlingen krijgen volop tips en handvatten die ze direct kunnen toepassen in de praktijk. Leerlingen gaan echt hun persoonlijke motivatie en uitdagingen onder de loep te nemen in de workshops, ze leren zichzelf beter begrijpen, kennen én hun gedrag/gedachten sturen.
Workshop: “Een vliegende start”
Duur : 120 minuten per keer
Doel : Persoonlijke aandacht en analyse over eigen situatie én plan van aanpak
Doelgroep : Maximaal 8 leerlingen per groepje. Specifiek voor leerlingen die een positieve start kunnen gebruiken aan het begin van het schooljaar. Denk hierbij aan:
-> doublanten
-> overstappers van mavo 4 naar havo 4
-> overstappers van vwo naar havo
-> overstappers van havo naar mavo
Resultaten na deze workshop:
- Helder beeld van wat er vorig jaar is misgegaan bij elke leerling
- Helder beeld van de mogelijke oorzaak van de motivatieproblematiek
- Herkenning en erkenning rondom de worstelingen
- Weten wat je anders kunt doen om de problematiek aan te pakken
- Praktische acties om direct aan de slag te gaan met je motivatie
- De leerling én school hebben helder wat er nodig is om vooruitgang te boeken.
Reacties van leerlingen na de workshop:
“Hoe ik het heb ervaren: Als een les om meer over mezelf te komen te weten”
“Ik vond het leerzaam en zou graag dieper op in willen gaan”
“Ik vond dit uur super! Ik heb een duidelijk beeld van wat er bij mij misgaat en ik weet ook hoe het tussen mijn ouders en met mijn motivatie beter kan maken. Dankuwel”!
“Dit uur heeft wel iets meer duidelijkheid gebracht over waar het vandaan komt”
“Het hielp me wel realiseren dat meerdere mensen dezelfde problemen hebben als ik”
“Ik vond het leerzaam en weet nu waar ik mezelf kan blijven verbeteren”
“Ik vond het nuttig omdat ik nu weet dat ik gewoon moet beginnen”
“Interessant, meer geleerd over verschillende oorzaken van motivatieproblemen”
“Heel leerzaam en motiverend”
Workshop: Motivatieboost
Duur : 120 minuten per keer
Doel : Persoonlijke aandacht en analyse over eigen situatie én plan van aanpak
Doelgroep : Maximaal 8 leerlingen per groepje. Voor leerlingen die gedurende het schooljaar vastlopen om verschillende redenen, bijvoorbeeld door een gebrek aan motivatie.
Resultaten na deze workshop:
- Helder beeld van wat er misgaat bij elke leerling
- Helder beeld van de mogelijke oorzaak van de motivatieproblematiek
- Herkenning en erkenning rondom de worstelingen
- Weten wat je anders kunt doen om de problematiek aan te pakken
- Praktische acties om direct aan de slag te gaan met je motivatie
- De leerling én school hebben helder wat er nodig is om vooruitgang te boeken.
Leerlingen over de workshop “motivatieboost voor leerlingen”
“Ik heb het als nuttig ervaren. Heb me valkuilen ontdekt en heb enigszins een idee hoe ik dit kan oplossen”
“Het ligt allemaal aan jezelf, hoe jij erin staat. Doet je beseffen hoe het zit en waarom het mis is gegaan. Ik vind het nuttig”
“Kwam hier met de instelling dat het niet nodig was, maar heb veel geleerd over mijn gedrag en hoe ik mijn blik op dingen kan veranderen. Ik vond het fijn dat het in groepsverband was zodat je ook van elkaar kunt leren”
“Ik vond het chill. Ik weet nu preciezer waar ik aan kan werken en heb nu ook vooral geleerd waar het vandaan komt. Ik heb gezien wat ik moet doen”
“Het was weer een soort wake-up call”
“Goede workshop. U bent een luisterend oor voor iedereen”
“Het was wel confronterend, maar het was wel goed om over dingen te praten”
“WAUW! Dank u voor het delen en ons laten openstellen, ik heb een beter gevoel bij vertrek dan aankomst. Ik ben trots op u en hoop even goed te worden”
“Ik keek op tegen de workshop, achteraf heeft het wel geholpen”
“Ik had verwacht dat ik het verschrikkelijk zou vinden maar ik vond het eigenlijk wel fijn en interessant”
“Ik ben oprecht geïnspireerd door deze workshop. Door het horen van alle verhalen heb ik meegekregen dat we allemaal wel eens moeilijkheden ervaren. Ik vond het fijn om na zo’n lange tijd open te zijn”
Workshop: Omgaan met faalangst en (examen)stress
Duur : 120 minuten per keer
Doel : Persoonlijke aandacht en analyse over eigen situatie én plan van aanpak
Doelgroep : Maximaal 8 leerlingen per groepje. Voor leerlingen die veel stress ervaren rondom school(werk).
Resultaten na deze workshop:
- Helder beeld van wat er misgaat bij elke leerling
- Helder beeld van de mogelijke oorzaak van de stress en faalangst
- Herkenning en erkenning rondom de worstelingen
- Weten wat je anders kunt doen om de stress aan te pakken
- Praktische acties om direct aan de slag te gaan met je stress en faalangst
- De leerling én school hebben helder wat er nodig is om vooruitgang te boeken.