Compleet pakket voor ouders én docenten
Motivatieproblematiek effectief aan te pakken is een goede samenwerking tussen ouders, docent en leerling essentieel. Om deze reden is het belangrijk dat ouders én docenten weten hoe motivatie(problematiek) werkt en wat ieder zijn rol in het geheel is. Om die reden bestaat dit pakket uit begeleiding voor ouders én docenten, apart van elkaar.
Voor ouders
Ouderavond: Hoe motiveer ik mijn puber?
Tijdens de algemene ouderavond kunnen ouders laagdrempelig de basisinformatie rondom de motivatieproblematiek tot zich nemen. Het is een interactieve presentatie, zodat ouders actief betrokken worden bij dit thema. Door middel van situaties op de presentaties en het gebruik van “stemkaarten” worden ouders betrokken en gestimuleerd na te denken over hun eigen gezinssituatie en rol in het geheel.
Ouders komen tot het inzicht of ze bepaalde dingen anders mogen doen thuis en/of wat ze eigenlijk al doen! Beide inzichten zijn waardevol. Het gaat niet om goed/fout, maar om wat werk en wat werkt niet.
Toch is het in de praktijk toepassen van datgene wat ze hebben gehoord tijdens de ouderavond vaak een grotere uitdaging (zonder begeleiding) dan ze in eerste instantie denken. Als ze dit merken willen ze graag leren wat ze anders mogen doen zodat ze tóch dat gewenste resultaat zullen behalen. Het gewenste resultaat is vaak:
– Minder strijd over schoolwerk, meer rust en gezelligheid.- Meer zelfvertrouwen voor ouder en kind- Meer motivatie en initiatief vanuit het kind rondom schoolwerk- Meer en beter contact tussen ouder-kind
Welke inzichten ouders hebben opgedaan tijdens de ouderavond:
Online cursus voor ouders: Positief motiveren doe je zo!
Omdat ouders vaak na het bijwonen van de ouderavond open staan voor laagdrempelige begeleiding rondom het positief en effectief aanpakken van de motivatieproblematiek van hun kind, is het waardevol om deze mogelijkheid als opvolging van de presentatie aan te bieden. Om mijn begeleiding voor iedereen toegankelijk te maken bied ik de online cursus “positief motiveren doe je zo!” nu ook aan via scholen. Een logisch aanbod na het afnemen van de ouderavond. Ouders die belangstelling hebben kunnen zich hiervoor inschrijven. In overleg met de school kunnen ouders óf korting krijgen voor deze cursus (school betaalt een deel) of gratis deelnemen (school betaalt alles- een vast bedrag voor een onbepaald aantal ouders).
Met als doel:
Meer rust en minder ruzie in huis. Meer echt contact tussen ouders en tiener. Meer begrip voor elkaar… Klinkt het als muziek in de oren en zijn de ouders op dit moment hard op zoek naar de handleiding van hun puber? Omdat hij/zij een compleet gebrek aan motivatie lijkt te hebben? Omdat hun puber games of de mobiel belangrijker vindt dan wat dan ook? Omdat de schoolresultaten kelderen. Omdat het lijkt dat volwassenen tegenwoordig een andere taal spreken? Dan is dit programma voor de ouders van jullie leerlingen.
Wat kan de school van dit online programma verwachten?
Allereerst is het belangrijk om de vermelden dat de school geen omkijken heeft naar dit programma. Marieke regelt alles vanaf het moment dat ouders zich hebben aangemeld. Het programma duurt 3 maanden. Dit gaat in de vorm van online video’s (die in de online academie) staan waarin de theorie wordt uitgelegd. Ook vind je daar praktische vragen die je aan het denken zetten. Daarnaast zijn er om de week online groepsmeetings voor alle deelnemende ouders. Ouders kunnen hun vragen stellen. Door elkaars vragen en worstelingen te horen ervaren ze veel herkenning en erkenning. Marieke zal de ouders met vragen coachen gedurende deze meetings.
Het resultaat binnen de gezinnen
Na het volgen van het programma is er veel meer rust in huis, meer positief contact en begrijp je je tiener beter. Je weet hoe je zo kunt reageren op je tiener dat het contact goed blijft. Gaat er wel weer iets mis? Dan kun je met elkaar uitzoeken wat de oorzaak is en wat jullie kunnen doen om het de volgende keer anders te laten lopen. Jullie -jij en je tiener-worden weer een team met een stevige band met elkaar en als ouders onderling.
Het programma:
Module 1: Wat is de oorzaak?
Module 2: Praten mét ipv tégen je tiener doe je zo
Module 3: Motivatieproblematiek bij de kern aanpakken
Module 4: De impact van je eigen opvoeding en ouders
Module 5: Motivatie, concentratie, perfectionisme, faalangst en uitstelgedrag
Module 6: Je puber meer zelfverantwoordelijk leren worden
Module 7: Een optimale samenwerking met de docenten en school is een must
Wat zou het fijn zijn als ouders en puber met elkaar in gesprek zouden kunnen blijven over dingen die hun puber bezighoudt. Als ze wat meer los kunnen laten en hun puber dan gewoon uit zichzelf meer in beweging komt. En dat de pubers gewoon eens stoppen met het elkaar in de haren vliegen en uitschelden van elkaar. Positief contact, gezelligheid, harmonie. Als de schoolresultaten dan ook nog eens verbeteren is dat alleen maar mooi meegenomen.
Voor docenten
Presentatie: motivatieproblematiek, gevolg van het onderwijssysteem?
Tijdens de presentatie komen alle bovenstaande vragen aan bod. De motivatieproblematiek is namelijk een complex thema waar meerdere partijen invloed op hebben. Ik daag de docenten uit om even uit de ratrace van de dagelijkse praktijk in het onderwijs te stappen en samen vanaf een afstandje te kijken wat er nou eigenlijk gebeurt in de samenleving, op school en in de klas.
Hoe ziet de dag van een gemiddelde docent eruit? Welke voornemens heb je en wat daarvan lukt uiteindelijk ook? Waardoor komt het dat het wel of niet lukt? Ook kijken we naar een gemiddelde schooldag van de leerlingen. Waar lopen zij tegenaan? En wat zijn de oorzaken daarvan? En de ouders niet te vergeten, want ook zij worstelen dagelijks met de werkhouding van hun kind.
Waarom doen de leerlingen zo weinig voor school? Welk aandeel heeft een ieder hierin? En wat is er nodig om de leerlingen weer mee te krijgen in de les? Wat ligt er binnen de invloed van de school en docenten en wat niet?
Tijdens deze presentatie is het doel om docenten bewust te maken van datgene waar zij wél invloed op hebben en dus ook eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor mogen voelen en pakken. En wat een kleine eerste stap kan zijn in hun eigen lessen.
Verdiepende training motivatieproblematiek
Jij wilt blijvend het verschil maken in de klas. Ook (of misschien wel juist) bij de pubers die het moeilijk hebben en ongemotiveerd achter hun tafel zitten, zich niet kunnen concentreren en uitstelgedrag vertonen. Gedurende zes bijeenkomsten geef ik de handvatten om de leerlingen beter te begrijpen en daardoor weer op gang te helpen.
Training voor docenten/mentoren/professionals
Inclusief:
- Elk trainingsmoment behandelen we één module:
Module 1: Praten met in plaats van tegen de leerling
Module 2: Faalangst, uitstelgedrag, perfectionisme, motivatie-en concentratieproblematiek
Module 3: Het vergroten van het eigenaarschap van de leerling
Module 4: Ouderbetrokkenheid is belangrijk en zo vergoot je het - Duur per bijeenkomst: 3 klokuren
- Werkboek met opdrachten die je direct in praktijk kunt toepassen en uitvoeren, zodat het niet alleen blijft bij de theorie. Maar dat je er daadwerkelijk ook in praktijk mee aan de slag gaat.
- Toegang tot een online academie met ondersteunende korte video’s, theorie en podcasts.
- Kant en klare mentorlessen per module, zodat je direct aan de slag kan met je klas.
Voor wie is deze training geschikt:
- Je bent nieuwsgierig en leergierig als het gaat om motivatieproblematiek, faalangst, concentratieproblematiek, perfectionisme en uitstelgedrag.
- Je staat open om naar jezelf te kijken, om je benadering en aanpak verder te ontwikkelen.
- Je staat open om met andere docenten/professionals ervaringen uit te wisselen om van elkaar te leren.
- Je wilt jezelf ontwikkelen op het gebied van positief communiceren.
- Je wilt de leerling beter leren begrijpen.
- Je wilt tijd en energie investeren om alles uit de training te halen.
Resultaten na het volgen van deze training
Je weet…
- … hoe motivatieproblematiek ontstaat en welke factoren een belangrijke rol hierbij spelen.
- … hoe je samen met de leerling op zoek kan gaan naar de kern van het probleem.
- …wat belangrijk is bij het opstellen van doelen.
- …waar je op kan letten zodat je door bepaald gedrag heen kan prikken.
- …hoe je kunt reageren op antwoorden als: weet ik niet, boeien, geen zin in.
- …waar je eigen valkuilen, triggers en aandachtspunten zitten.
Je kan….
- … met een open blik (zonder oordeel) naar de leerling (en ouders) kijken.
- … een situatie creëren waarin de leerling zich open en kwetsbaar durft op te stellen.
- … d.m.v. korte gesprekken je leerling positief begeleiden om zijn doelen na te streven.
- … de ongemotiveerde leerling op een positieve manier weer in beweging krijgen.
- … de leerling (meer) in zichzelf laten geloven.
- … situaties met negatieve lading ombuigen, zodat de leerling en ouders weer positief vooruit kunnen kijken.