Presentatie voor álle docenten van de school
+
Docententraining “omgaan met motivatieproblematiek in het onderwijs”
Docenten hebben dagelijks te maken met de uitdagende motivatieproblematiek in de klas. Leerlingen die niks lijken te willen doen. Ze maken vaker niet dan wel hun huiswerk. De tegenvallende resultaten lijken hun niks te doen, het kan de docenten echt tot wanhoop drijven. Uit machteloosheid gaan docenten dan vaak dreigen met nablijven of strafwerk en straffen. Docenten willen dit diep van binnen helemaal niet, maar ze weten het vaak ook even niet meer.
Docenten zijn het onderwijs in gegaan omdat ze leerlingen graag willen begeleiden. Begeleiden bij het leren van nieuwe dingen, ontdekken wat hun talenten zijn en zich ontwikkelen tot verstandige jong volwassenen. Het plezier in hun werk neemt echter wel drastisch af door het gevoel een politieagent te moeten zijn in de onrustige klassen van tegenwoordig. Docenten worden onzeker over hun eigen capaciteiten, waarom lukt het niet om de leerlingen mee te krijgen tijdens de lessen? Komt het door het onderwijssysteem? De hoge prestatiedruk? Door de Coronacrisis? Door ouders? Ligt de oorzaak buiten de docent of heeft hij misschien toch meer invloed dan hij beseft?
Presentatie: motivatieproblematiek, gevolg van het onderwijssysteem?
Tijdens de presentatie komen alle bovenstaande vragen aan bod. De motivatieproblematiek is namelijk een complex thema waar meerdere partijen invloed op hebben. Ik daag de docenten uit om even uit de ratrace van de dagelijkse praktijk in het onderwijs te stappen en samen vanaf een afstandje te kijken wat er nou eigenlijk gebeurt in de samenleving, op school en in de klas.
Hoe ziet de dag van een gemiddelde docent eruit? Welke voornemens heb je en wat daarvan lukt uiteindelijk ook? Waardoor komt het dat het wel of niet lukt? Ook kijken we naar een gemiddelde schooldag van de leerlingen. Waar lopen zij tegenaan? En wat zijn de oorzaken daarvan? En de ouders niet te vergeten, want ook zij worstelen dagelijks met de werkhouding van hun kind.
Waarom doen de leerlingen zo weinig voor school? Welk aandeel heeft een ieder hierin? En wat is er nodig om de leerlingen weer mee te krijgen in de les? Wat ligt er binnen de invloed van de school en docenten en wat niet?
Tijdens deze presentatie is het doel om docenten bewust te maken van datgene waar zij wél invloed op hebben en dus ook eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor mogen voelen en pakken. En wat een kleine eerste stap kan zijn in hun eigen lessen.
Verdiepende training voor docenten
Wie : maximaal 15 docenten/mentoren
Wat : 4 bijeenkomsten van 3 uur (1x per maand)
Waar : op locatie
Na de presentatie zijn er altijd docenten die meer de diepte in willen gaan, zodat ze daadwerkelijk de motivatieproblematiek leren aanpakken. Deze docenten kunnen zich aanmelden voor de verdiepende training. Tijdens deze training gaan we in een groep van maximaal 15 docenten aan de slag met het begrijpen van motivatie(problematiek) én het effectief aanpakken ervan binnen je eigen klas.
Docenten gaan naar hun eigen gedachten, gevoelens en gedrag kijken. En leren hoe ze in een gesprek van een paar minuten bij de kern van de motivatieproblematiek bij leerlingen kunnen komen. We gaan in de training veel praktisch aan de slag met elkaar. Door te oefenen kom je je eigen valkuilen en uitdagingen tegen. Hier leer je mee om te gaan, zodat je echt in contact kan komen en blijven met de leerlingen. De sociale verbondenheid tussen docent en leerling is de basis om vanuit verder te werken.
Docenten krijgen een werkboek met opdrachten voor tijdens de training. Ook ontvangen ze een werkboek voor leerlingen die vol zit met praktische lessen en opdrachten die ze direct met leerlingen kunnen doen.
Resultaten:
- Meer rust en minder onrust in de klas
- Positief contact tussen docent en leerling.
- Meer begrip voor elkaar.
- Waardevolle gesprekken tussen docent-leerling over school én andere zaken.
- De docenten hebben meer tools om hun leerlingen/klas te begeleiden op een effectieve en ondersteunende manier, waardoor er minder gedoe ontstaat in de klas.
In deze docententraining worden verschillende thema’s behandeld:
- Module 1: Praat met in plaats van tégen de leerling
- Module 2: Faalangst, perfectionisme, uitstelgedrag, concentratie- en motivatieproblematiek het zijn allemaal een gevolgen, geen oorzaken
- Module 3: Vergroten van eigenaarschap en verantwoordelijkheid
- Module 4: De ouderbetrokkenheid vergroten