Voor alle docenten en mentoren in het voortgezet onderwijs
Hoe krijg je leerlingen weer gemotiveerd voor school?
Moedeloos word je ervan; die hele rij onvoldoendes die een van jouw leerlingen op zijn lijst heeft staan. “Als hij/zij nou eens wat meer inzet zou tonen… Want de brains zijn er wel, maar hij/zij gebruikt ze niet.” Of die leerling die altijd te laat komt. “Die mag zich ’s ochtends vroeg melden. Dan leert ie het wel af.”
Geloof mij: niet alleen de docenten en mentoren worden hier moedeloos van: de leerling zelf net zo. Die wil dit ook niet, maar weet niet wat hij/zij kan doen om de oorzaak van dit alles aan te pakken. Sterker nog, ze weten helemaal niet waardoor het steeds mis gaat! Daardoor ontwikkelen ze een negatief zelfbeeld en door de negatieve reacties die ze dagelijks van hun omgeving op hun gedrag en resultaten krijgen, worden ze voor hun gevoel steeds weer bevestigd in hun niks-kunnen en dom zijn.
De leerling kan dit niet alleen, maar de docent of ouders ook niet. Ze hebben elkaar nodig om de problemen bij de kern aan te pakken.
Om de oorzaak te vinden en de omslag te maken heeft de leerling de ouders én de docenten nodig. Ik help je graag het verschil te maken in de klas. Laten we met elkaar streven onnodig afstromen van niveau, doubleren en zakken voor het eindexamen te voorkomen.

Een all-in-pakket: een effectieve aanpak voor alle partijen
Als je motivatieproblematiek écht bij de kern wil aanpakken in plaats van steeds achter de feiten aan te blijven lopen is dit de uitkomst. In dit pakket gaan we aan de slag met docenten, ouders én leerlingen, zodat er meer onderling vertrouwen ontstaat, samenwerking, begrip en positieve en effectieve ondersteuning van de leerling. Dit pakket bestaat uit ouderavonden, een docententraining, mentorlessen en nog veel meer. Een motivatieprobleem is een gevolg, geen oorzaak.

Verdiepende training: omgaan met motivatieproblematiek
Jij wilt blijvend het verschil maken in de klas. Ook (of misschien wel juist) bij de pubers die het moeilijk hebben en ongemotiveerd achter hun tafel zitten, zich niet kunnen concentreren en uitstelgedrag vertonen. Gedurende 4 trainingsdagen geef ik de handvatten om de leerlingen beter te begrijpen en daardoor weer op gang te helpen.

Interactieve ouderavond: hoe motiveer ik mijn puber
Zou je willen dat ouders meer betrokken zijn bij school(werk), zodat dat de gewenste resultaten oplevert bij hun tiener? Wil je voorkomen dat jullie juist tegenover elkaar komen te staan en vervelende gesprekken moeten voeren? Na deze avond begrijpen ouders het gedrag van hun tiener beter en hebben ze inzicht gekregen in hun eigen invloed en gedrag.

Mentorlessen voor leerlingen
Zie je leerlingen op school die rondlopen met een motivatieprobleem of met faalangst en stress? Speciaal voor hun organiseer ik verschillende mentorlessen. De mentorlessen zijn interactief, zodat leerlingen veel van elkaars worstelingen horen en zien. Dat zorgt voor erkenning en verbinding. Als zij ontdekken waardoor ze tegen bepaalde dingen aanlopen én dat ze niet de enigen zijn, maakt dat een groot verschil.
Marieke heeft een geweldig goede, enthousiaste en interactieve workshop gegeven voor ouders. Omdat ze die avond ook elders moest zijn, heb ik haar gevraagd filmpjes op te nemen en begeleidde ik het interactieve deel en het gesprek. Het werd een groot succes. De inhoud, ervaring en prettige communicatie van Marieke zorgde zelfs op afstand voor verbinding. We waren ook nog de eerste school die het magazine Puber! konden meegeven aan ouders. De samenwerking en afspraken maken met Marieke verliep perfect. Voor nu en nog eens, Marieke!
Marieke heeft tijdens de Talenten Academie, een project opgezet voor Marokkaans-Nederlands scholieren, een workshop omtrent motivatie gegeven aan ouders. Door haar openheid creëerde Marieke een veilige omgeving waarbij ouders zich kwetsbaar durfden op te stellen. Ook deelde ze met haar kennis mooie inzichten waarbij zelfs de organisatoren onder de indruk waren. Kortom; interactie, kunde en kwetsbaarheid staan centraal bij Marieke waardoor haar workshops dus zeer aan te raden zijn.
Marieke heeft op de bijeenkomst van Techniekmeesters Haarlemmermeer op 26 september 2019 de presentatie verzorgd over hoe je jonge mensen motiveert. Dat deed ze bijzonder goed; enthousiast met veel praktijkvoorbeelden. En paste haar verhaal ook toe op het publiek waardoor het publiek actief meedeed. Haar verhaal heeft behoorlijk wat inzichten gegeven die je heel eenvoudig direct in je eigen omgeving kunt toepassen. Leuk.