Over mij

“Ik had regelmatig het gevoel te falen als moeder, ik voelde mij zo machteloos”

Ik kan het mij nog herinneren als de dag van gisteren….De negativiteit, ruzies, strijd en onmacht rondom school, huiswerk en weet ik wat nog meer. De sfeer in huis werd hier behoorlijk door bepaald. Onze zoon voelde zoveel frustratie, machteloosheid, verdriet en weerstand tegen school, alles wat daar moet en rondom de worsteling met sommige juffen op de basisschool. Regelmatig had ik het gevoel te falen als moeder, waarom is hij niet vrolijk, ontspannen en gelukkig? Waarom lukt het ons niet om hem te helpen? Regelmatig voelde ik mij machteloos, verdrietig en maakte ik mij zorgen over de toekomst. Als het op de basisschool zo gaat, hoe moet het dan straks in het voortgezet onderwijs?

We hebben op den duur allerlei soorten hulp gezocht. We hebben onderzoeken laten doen, want wellicht was er sprake van ADHD, autisme, hoogbegaafdheid of wat dan ook? Maar er kwam niks uit de onderzoeken. We zochten naar antwoorden op de vraag wat er aan de hand was, waarom alles zo ging zoals het ging. En vooral ook op de vraag wat kunnen wij als ouders doen om de positiviteit en rust in het gezin terug te brengen.

marieke ringrose
Marieke Ringrose

We zochten andere wegen in het onderwijssysteem om hem wél een diploma te kunnen  laten halen.

Gelukkig is het ons gelukt om de antwoorden en handvatten te vinden! En wauw wat zijn we daar blij mee. Wat een enorm verschil was het opeens. Er viel een last van onze schouders! Echt naar ons kind kijken, dat was de áller belangrijkste stap. Wat zegt hij? Wat wil hij ons duidelijk maken? Wat heeft hij nodig? Wat werkt wel voor hem en wat niet? Het werd steeds duidelijker en we zagen hem meer ontspannen, rustiger en vrolijker worden. Het is vanaf toen ons doel geworden hem te helpen en begeleiden rondom het leren kennen van zichzelf (en wij onszelf ook als ouders), zodat we de mensen om ons heen ook konden vertellen wat wel en niet werkte voor hem en ons. Dat was best een uitdaging, want we zwommen regelmatig tegen de stroom in met onze vragen. Er is zoveel meer mogelijk in het onderwijs dan je denkt als ouder! Je moet ze alleen wel weten, ik zocht het allemaal uit en het heeft gewerkt. Hij heeft inmiddels zijn diploma! Geen enkele onvoldoende op zijn centraal examens gehaald en dat terwijl hij het laatste half jaar geen enkele les meer heeft bijgewoond op school….

 

Luister HIER mijn podcast om mijn persoonlijke verhaal te horen.
In deze aflevering deel ik mijn verhaal, over mijn eigen jeugd. Van de vechtscheiding van mijn ouders, periode van gepest worden, het niet gezien, gehoord en serieus genomen worden tot waar ik nu sta met mijn leven en bedrijf. 

Mijn bedrijf werd geboren, ik wilde zoveel mogelijk ouders én scholen leren hoe ze motivatieproblematiek op een effectieve, ondersteunende en positieve manier kunnen aanpakken.

Het werd me steeds duidelijker dat wat er bij mij thuis gebeurde, ook speelde bij de leerlingen die ik op mijn werk tegenkwam. Ze waren niet zomaar ongemotiveerd, er was meer aan dan hand dan geen zin hebben of lui zijn. Deze tieners wilden dit ook niet, maar wisten, net als onze zoon, niet hoe ze hieruit konden komen. Doordat ik van dichtbij had gezien hoe vreselijk het is als niemand, zelfs je familie niet, je begrijpt of serieus neemt, wilde ik hier verandering in brengen. Het is mijn missie geworden om zoveel mogelijk ouders én scholen te leren hoe ze motivatieproblematiek kunnen herkennen én op een effectieve, ondersteunende en positieve manier kunnen aanpakken. Want dit probleem is zoveel complexer en groter dan iedereen lijkt te beseffen!

Na 18 jaar in het voortgezet onderwijs te hebben gewerkt, nam ik ontslag en startte ik mijn eigen bedrijf. Ik wil zoveel mogelijk mensen uitleggen wat er nodig is om motivatieproblematiek bij tieners tijdig te signaleren en effectief aan te pakken, zodat ze weer zin en plezier in hun leven krijgen!

marieke ringrose

Laten we samen een stevige basis leggen

Met mijn praktijk sta ik voor datgene wat ik het belangrijkste vind in het leven: liefdevol en positief contact. Het is de basis voor datgene wat we elke tiener willen meegeven; zelfvertrouwen, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen, motivatie, het leren omgaan met grenzen, je aan afspraken leren houden, omgaan met emoties, plezier, dealen met tegenslagen en ga zo maar door. Sinds 2018 streef ik mijn missie na: zoveel mogelijk ouders en docenten leren motivatieproblematiek herkennen én op een effectieve, positieve en ondersteunende manier aan te pakken. Om zo het onnodig afstromen van niveau tegen te gaan in heel Nederland. En nóg veel belangrijker, ervoor te zorgen dat elke tiener, ouder én docent zich gezien, gehoord en serieus genomen voelt. Dat is namelijk de diepliggende basisbehoefte van elk mens. Als dit gevoel ontbreekt gaat alles wankelen…..met alle gevolgen van dien. 

Inmiddels heb ik het magazine PUBER! ontwikkeld en meer dan 7000 exemplaren verkocht door heel Nederland. Ik heb al met meer dan 100 scholen samengewerkt en honderden ouders en tieners mogen begeleiden. De Telegraaf en Trouw hebben mij inmiddels ook al meerdere keren gevraagd om opvoedadvies te geven voor brieven van lezers. Ben je benieuwd naar de artikelen met mijn opvoedadvies? Klik op onderstaande oranje knop om ze te bekijken.