Masterclass: Een succesvol (voor-)

examenjaar!

Welkom! Wat leuk dat je graag meer wilt leren over hoe je je tiener dit schooljaar op een positieve, effectieve en ondersteunende manier kan begeleiden rondom het creëren van een succesvol schooljaar! Mocht je vooral interesse hebben in een bepaald onderdeel/thema of een onderdeel later nog een keer terug kijken, hieronder staat per onderdeel bij hoeveel minuten het onderdeel start. Zo kan je het onderdeel eenvoudig terugvinden en nogmaals bekijken.

Veel kijk- en luisterplezier!

    Masterclass (video) per minuut

    • 2 Type motivatieproblemen (3:35 min)
    • Overzicht creëren rondom SE- en CE-weken (7:39 min)
    • Slecht handschrift hoeft geen probleem te zijn (15:25 min)
    • Handige praktische tools om écht goed voorbereid te zijn op SE-en CE’s (19:11 min)
    • Veel voorkomende valkuilen én leertips per vak (24:55 min)
    • Onvoldoendes zonder te weten hoe het komt, zo pak je dat aan (29:09 min)
    • Wat kan je als ouder doen om tiener te helpen? (34:03 min)
    • Het praten met in plaats van tegen je kind, hoe doe je dat? (43:03 min) en zie ook de extra video onderaan de pagina.

     

    De praktische tips in het kort

    1. PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting)

    – Print het PTA van het leerjaar uit, deze staat op de website van de school
    – Zet alle data van de SE (schoolexamens) – en CE (centraal examens) – weken op de kalender/planning
    – Plan in ieder geval 3 weken vooruit voor de SE-weken
    – Vergeet niet ook alle lesstof regelmatig te herhalen
    – Plan voor je CE’s ook de oefenexamens van examenbundel.nl in
    – Check welke SE’s wel/niet herkanst mogen worden!
    – Hou in je planning ook rekening met je PWS (profielwerkstuk) én PO’s (praktische opdrachten)

     

    2. Moeilijk leesbaar handschrift/laptopgebruik

    – Élke leerling heeft recht op het gebruik van een laptop (bron: onderwijsinspectie)
    – De schooldirectie bepaald, maar moet wel een goede verantwoording afleggen als het niet mag.
    – Slecht handschrift mag nooit de oorzaak zijn van puntenverlies
    – Bij toetsen op de laptop van de exacte vakken rekening houden met hoe het werkt met het noteren
      van symbolen, vergelijkingen en berekeningen. Vraag de docent vooraf om hulp hierbij
    – Punten die je bij je SE’s wel/niet haalt zijn bepalend voor je slagen/zakken

    Marieke Ringrose

    3. Vier praktische tools

    Voor elk vak en niveau een handig en compact boekje met álle belangrijke lesstof voor het Centraal Examen. Dit zorgt voor duidelijk overzicht én heldere uitleg en aandachtspunten.

    Tip: koop bij examenbundel.nl Daar krijg je stapelkorting:

    2 boeken 5% korting
    3 boeken 10 % korting
    4 boeken 15% korting

     

    Voor elk vak oefenexamens én een persoonlijke code voor de online leeromgeving. Hier krijg je persoonlijke analyse en tips n.a.v. de gemaakte oefenexamens. Zie mijn video voor meer uitleg.

    Tip: koop bij examenbundel.nl Daar krijg je stapelkorting:

    2 boeken 5% korting
    3 boeken 10 % korting
    4 boeken 15% korting

     

    Dit e-book heb ik samen met 1e graads vakdocenten gemaakt. Gericht op leerlingen in havo 4/5 en vwo 4/5/6.

    Bij elk vak staan de meest voorkomende valkuilen én vooral ook praktische (leer) tips. Zodat de tieners goed kunnen scoren op toetsen. GRATIS te downloaden. De vakken die erin staan zijn: NE, EN, FA, DU, WI, EC, BE, BI, NA, SK, GS

     

    Dit waardevolle magazine heb ik samen met 8 andere specialisten samen ontwikkeld. Dit zijn: Platformmindset, Positive Discipline, ADD-coaching
    Licht op Talent, Leren leren Nederland en Lennart Visser (gepromoveerd op uitstelgedrag). Het staat vol met praktische tips en tools om je tiener op een positieve, ondersteunende en effectieve manier te motiveren.  

     

    4. Onvoldoendes? Dit kan je eraan doen

    – Motivatieproblematiek is een gevolg, geen oorzaak. Zoek de oorzaak
    – Vraag de docent naar een analyse van de gemaakte toets, waar is het mis gegaan?
    – Evalueer na de volgende toets of de docent verbetering ziet

    5. De rol van ouders, loslaten of er bovenop zitten?

    – Los vasthouden, een balans tussen ruimte geven en vinger aan de pols houden.
    – Échte vragen stellen is een belangrijke basis, vragen waar alleen je tiener het antwoord op weet.
    – Wees oprecht nieuwsgierig naar het perspectief van je tiener.
    – Geef je tiener ruimte om fouten te maken en ervan te leren.
    – De communicatie is heel bepalend voor de sfeer. Het begint bij je eigen communicatie.
    – Aandachtspunten hierbij zijn (in de video leg ik de onderstaande punten uit):

    Begeleiden                                ipv      Leiden

    Meedenken                               ipv     Oplossen

    Belangstellende vragen           ipv     Controlerende/suggestieve vragen

    Procesgerichte feedback         ipv     Prestatiegerichte feedback

    Overzicht en structuur             ipv     Laten zwemmen

    Los vasthouden                         ipv     Loslaten of juist er bovenop zitten

    Positiviteit                                   ipv     Negativiteit

    Rust en vertrouwen                   ipv     Stress en spanning

    Samen                                          ipv     Alleen

    Vallen en opstaan                       ipv     Geen fouten mogen maken

    Iedereen is uniek.
    Deze video is een onderdeel uit het programma Positief motiveren doe je zo!

    In deze video leg ik uit dat onze kinderen vaak enorm van elkaar verschillen qua karakter en motivatie. Maar óók wij als ouders staan vaak verschillend in de opvoeding. In welk type herken jij jezelf vooral in type 1 of type 2?

    Praat met in plaats van tégen je tiener.
    Deze video is een onderdeel uit het programma Positief motiveren doe je zo!

    In deze video leg ik uit hoe je meer contact met je tiener krijgt door meer met je tiener te praten in plaats van tégen je tiener. Dit is een onderdeel waar het vaak mis gaat tussen ouders en tieners. 

    Heb je behoefte aan een verdieping, meer uitleg én coaching gericht op jullie eigen situatie? Dan heb ik twee mogelijkheden voor je.

    De 1 op 1 coaching kan alleen online. Het traject duurt 3 maanden en bestaat uit 1 op 1 gesprekken met de ouders en eventueel ook met de tiener (apart). Mocht de tiener dit niet willen, het kan ook alleen met de ouders. Als je meer informatie wilt kan je via het contactformulier (Klik op de onderstaande oranje knop.) de aanvraag doen.

    Wil je deelnemen aan het online programma Positief motiveren doe je zo!, dan kan dat slechts 3x per jaar. Dinsdagavond 24 september 19:30 uur start er een nieuwe groep.  Klik voor meer informatie onderstaande oranje knop.